2098. 2023 Wintelre Profcontract voor Huub Artz in 2024

Het zat al even in de pen. Nu is de kogel door de kerk. Volgens seizoen rijdt Huub Artz in het shirt van Circus-ReUz-Technord, de continentale formatie oftewel opleidingsploeg van Intermarche-Circus-Wanty. De 21-jarige renner uit Wintelre reed de afgelopen drie seizoenen in het Continentaal team Metec-SOLARWATT/pb Mantel en begint in 2024 aan zijn laatste seizoen als belofte in de Belgische ploeg van Kévin van Melsen en Aike Visbeek.

Huub Artz als jeugdkampioen veldrijden in zijn leeftijdscategorie

Voor Huub Artz begon het allemaal als jeugdrenner bij Het Snelle Wiel waar hij op de toen nog vrij nieuwe trainingsaccommodatie in Hapert zijn rondjes draaide onder leiding van vader Peter. Wielrennen is duidelijk de passie van het hele gezin. Toen vader Peter Artz, zelf oud-coureur, een jaar of tien geleden een keer met zijn zonen de jeugdtraining van Het Snelle Wiel op de clubaccommodatie in Hapert bezocht, raakten de twee jongens in de ban van de wielersport. Er werden racefietsjes aangeschaft en vooral in het veldrijden toonde het Wintelrese duo zich bijzonder bedreven. Vrijwel alle vrije tijd in het gezin Artz staat sindsdien in het teken van het wielrennen. Huub werd in 2013 nationaal kampioen veldrijden in zijn jeugdcategorie. Twee leeftijdsklassen hoger reed Bart diezelfde dag naar plaats vier. De oudste van de twee haakte een paar jaar geleden af, maar Huub bleef onverzettelijk met de wedstrijdsport doorgaan. Hij maakte de overstap naar Wielervereniging Schijndel, omdat daar meer kansen lagen in zijn ontwikkeling als wegrenner. Hij kon er met het clubteam meer in buitenlandse wedstrijden in actie komen om ervaring op te doen. De stap naar het Metec-Solarwatt team volgde daarna al vrij snel. En nu hoopt de beloften coureur uit Wintelre bij Circus-ReUz-Technord zijn verdere droom waar te kunnen maken.  

In het afgelopen wegseizoen 2023 behaalde Huub Artz in juli in de Belgische GP Color Code Bassenge zijn eerste zege als belofte. Hij grossierde in ereplaatsen in de U23 Road Series, nam in die wedstrijdserie zelfs de leiding en hoefde pas in de slotmanche nipt het hoofd te buigen voor zijn belangrijkste rivaal Jasper Dejaegher uit België. Begin oktober veroverde Artz met zijn vijfde plaats in de Friesland Elfstedenrace achter Jasper Philipsen en Olav Kooij zijn eerste top vijf tussen de profs. Huub Artz laat op Cyclingonline weten: “De afgelopen maanden heb ik met Jasper Dejaegher en Circus-ReUz-Technord een hoogwaardige strijd om de eindwinst in de U23 Road Series geleverd. Maar buiten het peloton voelde de belangstelling van dat team heel persoonlijk en amicaal aan. Ik had meteen een goed gevoel toen Kévin Van Melsen en Aike Visbeek na verschillende contacten uiteindelijk met een mooi voorstel kwamen. Het was een kans die ik niet kon laten liggen. Ik krijg de mogelijkheid om te profiteren van de gecombineerde programma’s en begeleiding van het World Team en Development Team, om met een sportdiëtist te werken. Bovendien kan ik er op minutieuze wijze materiaal testen en kiezen. Voor mij betekent dit een nieuwe stap in mijn carrière, waar ik ongetwijfeld snel de vruchten van zal plukken. Het team rekent op mij om met grote regelmaat resultaten in mijn eigen categorie in de wacht te slepen en verwacht daarnaast dat ik de jongere beloften op sleeptouw zal nemen. Het traject dat Roel van Sintmaartensdijk via het team gevolgd heeft is een bron van inspiratie. Ik kijk ernaar uit om prestigieuze wedstrijden als de Giro Next Gen te ontdekken. En uiteraard heb ik de ambitie om in mijn wedstrijden met Intermarché-Circus-Wanty te tonen dat ik de nodige competenties heb om profrenner te worden!” Oude liefde roest niet: Artz heeft zich inmiddels weer als lid aangemeld bij Snelle Wiel Bestronics in Hapert.

Over pgijsbers

Wielersportliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in 1 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.