1208. 2021 Weebosch Laatste winnares Kempenklassement is gestopt met wielrennen

Monique van de Ree klopt vluchtgenote  Bronwyn Macgregor (Nieuw Zeeland) in haar laatste wedstrijd in het Belisol Eindhoven Kempenklassement in Weebosch 2019 (Foto Theo van Sambeek)

In 2019 won Monique van de Ree uit Etten-Leur de wielerronde van Weebosch. Daarmee zette zij een orgelpunt na een reeks wedstrijden in het Belisol Eindhoven Kempenklassement.

Al in de eerste wedstrijd die in 2019 meetelde, de Grote Prijs Groenen Groep in Veldhoven, stond Van de Ree naast winnares Lorean Wiebes en Amber van der Hulst als 3e in Veldhoven op het podium. In de kermisronde van Westerhoven reed zij naar de tweede plek achter winnares Maria Apolonia van ’t Geloof en kwam daarmee in het bezit van het blauwe leiderstricot van het Kempenklassement. Die trui bleef om haar schouders na de kermisronde van Riethoven waarin zij achter solowinnares Yara Kastelijn als 5e eindigde. De 8e eindpositie in Luyksgestel na winnares Marianne Vos volstond om de blauwe leiderstrui in het klassement te behouden. Ook in de kermisronde van Hapert hetzelfde verhaal. Van de Ree won de sprint van het peloton achter een kopgroepje met de Australische winnares Chloe Hosking. De renster uit Willemstad die met haar vriend Stan Godrie Etten-Leur als woonplaats had gekozen bleef met haar 6e plek leidster in het klassement. Haar puntenvoorsprong vergrootte ze nog in de kermisronde van Bergeijk met de 8e positie als winnares van de pelotonsprint achter een kopgroep waaruit Evy Kuijpers met een indrukwekkende solo naar de overwinning reed. In de wedstrijd ‘Om de Gele Trui’ van Duizel was de Noorse Susanne Anderson de snelste van een kopgroep. Met de 11e plaats voorin het peloton dat overbleef bleef Van de Ree stevig in het bezit van de blauwe klassementleiderstrui van Belisol Eindhoven. De wielerronde van Steensel op een september kermismaandag was de volgende halteplaats in het klassement. Daar zegevierde Franziska Koch uit Duitsland. In een achtervolgende groep won Van de Ree de sprint voor plek 6, haar puntentotaal en haar voorsprong groeide daarmee gestaag. In Weebosch zette zij vervolgens de kroon op het werk door met de Nieuw Zeelands Bronwyn Macgregor voorop te gaan rijden. Met maar liefst vijf ronden voorsprong op het knusse parcours in het kleine grensdorp toonde Monique van de Ree aan dat zij een jaar lang in de Kempische wedstrijden duidelijk de beste was.

Nu heeft de blonde renster besloten een punt achter haar wedstrijdcarrière te zetten. In 1997 reed ze haar eerste wedstrijd, op 12 januari 2020 stond ze voor de laatste keer aan de start. Op haar Facebookpagina geeft ze uitleg: “Omdat ik niet zeker wist of ik echt ging stoppen, ben ik in stilte gestopt. Niet omdat ik geen ploeg kon vinden maar ik voelde diep van binnen dat ik uitdaging begon te missen. In elke koers waar ik goed uit de voeten kon, daar kon ik elke bocht, elke kuil en steen wel dromen. Ook het veldrijden zat en zit nog steeds diep in mijn hart! Zal ik hier eens een jaar vol voor gaan en kijken hoe ver ik daainr kan komen?? Twijfel zat er veel.. maar het is goed.. het is goed zo! Ik kijk terug op een heel mooi wielerleven! Nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging!!”

Van de Ree verzamelde een aantal foto’s die ze nog snel kon vinden om met iedereen te delen.

Ze wil iedereen bedanken die haar heeft geholpen. Ze kan hier zeker nog veel meer mensen bij vermelden, maar in het bijzonder wil ze haar familie, mechaniekers, masseurs, trainers bij wie onder anderen Jamie en Renske van Rijswijk, haar moeder Joke en zus Iris, haar vriend Stan Godrie en in het bijzonder haar vader Rien van de Ree bedanken.

Voor een fotoreportage zie: (14) Facebook

Over pgijsbers

Wielersportliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in 1 en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.