80. 2001 Veldhoven Joost van Leijen winnaar bergklassement Junior Tour of Ireland

Joost van Leijen Gerwen '05 Joost van Leijen aan de micro bij Jan Peeters in Gerwen 2005 (Foto Theo van Sambeek)

Joost van Leijen heeft vorige week laten weten dat hij zijn wielercarrière geen vervolg geeft. De profcoureur van Lotto-Belisol en al jarenlang lid van Tempo-Bruns uit Veldhoven heeft besloten zich op een maatschappelijke loopbaan te gaan richten. Daarom in deze Wielerspiegel even een terugblik op de verrichtingen van de coureur uit het Gelderse Ewijk vanaf zijn juniorentijd.

Ploegleider Henk Wintermans, de Steenselse appelboer, zet de eerste contacten van Tempo Veldhoven met de nu afscheid nemende prof nog eens op een rijtje. “In 2001 gaat Joost van Leijen als eerstejaars junior als gastrenner van TML Geldrop mee naar de Junior Tour of Ireland. Tempo had toen al ’n goede reputatie opgebouwd op het groene eiland met onder andere de eindoverwinning in 1996 met Alain van Katwijk. De uitslagen van Joost waren op dat moment al niet mis, had in Nederland en België toen reeds 9 overwinningen op zak, en maakte veel indruk bij de volgers, publiek en overige coureurs.”

De Tempo-ploeg die in 2001 deelneemt is een van de twintig deelnemende teams. Zij vormt de Nederlandse inbreng naast teams uit Frankrijk, Engeland, Ierland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Een aantal sponsors uit de Kempen die het wielrennen een warm hart toedragen bekostigt de reis van de Tempo-ploeg. Ploegleider Henk Wintermans wordt in Ierland bijgestaan door masseur Jan Aling en mecanicien Jan van Doren. De ploeg heeft voor de be­nodig­de financiën de steun gekregen van slager Frans Schats Barbeques uit Veldhoven, restaurant ’t Menneke uit Eersel, Barbas Bladel, cafetaria De Weefkamer uit Knegsel en de Geldropse firma Celed. Zij heeft in de etappekoers de beschikking over de ploegleiderswagen van Tempo/BMV en voor het vervoer van het materiaal een vrachtwagen van Sankomij Installatie Techniek uit Veldhoven. Een aantal Kempische supporters bij wie Albert Donkers, de nestor van Tour- en Wielerclub Tempo, en bestuurslid Ad van Diessen met zijn echtgenote vergezelt de renners naar het groene eiland.

Wintermans: “In de einduitslag na 6 dagen koers bezet Van Leijen ’n 6e stek, in het algemeen klassement wordt hij 2ebij de 1e jaars junioren. Bovendien wordt hij gehuldigd als winnaar van het bergklassement voor, juist ja, Nicholas Roche. ’n Knap resultaat met revanchegevoelens richting 2002.Tempo-BMV bezet de 1e plaats in ploegenklassement door geweldig teamwork.

In 2002 is de reputatie van Joost van Leijen hem al vooruit gesneld, gezien de publicaties in de Ierse wielermagazines en dagbladen. Zou de Ierse coming-man en zoon van Stephen Roche de flying Dutchman  met op dat moment reeds 17 overwinningen waarvan 5 klassiekers, met daarbij de Omloop Het Volk in België, van  de eindzege kunnen afhouden?

In de proloog eindigt Joost van Leijen als 2e, op 1 sec. achter Nicholas Roche. In de tweede etappe wordt hij 2e, ook in het algemeen klassement achter de watervlugge Paudi O’Brien die dat jaar het hele Rabocollectief al heeft geklopt in de Omloop der Kempen in Veldhoven. Na 6 dagen koers is het Nicholas Roche met behulp van diverse Ierse en Engelse teams gelukt Joost van de eindoverwinning af te houden. Hij eindigt 2e op 41 sec. van de winnaar, z’n ‘meesterknecht’ Rudi van Houts wordt keurig 4e algemeen en het clubke Tempo-BMV wint wederom de hoofdprijs in het ploegenklassement.” Van Leijen wordt in 2003 belofte in de Westlandse Van Vliet ploeg die hij zeven seizoenen trouw blijft en waarvoor hij in 2007 de Ronde van Slowakije wint.

2005 Steensel finish winnaar Joost van Leijen In 2005 finisht Joost van Leijen als solowinnaar in de kermisronde van Steensel (Foto TVS)

In 2009 baart Van Leijen opzien door als elite zonder contract bij Van Vliet, de voorloper van Cycling Team De Rijke, op het NK wielrennen de derde plek te bemachtigen. Mede hierdoor komt hij vanaf augustus 2009 uit voor Vacansoleil waarvan het eerste half jaar als stagiair. Bij zijn beste prestaties behoren de zege in de Sparkassen Munsterland Giro en de tweede plaats in het eindklassement van de GP Wallonië 2011.  Vanaf 2012 maakt Van Leijen deel uit van de Lotto-Belisol-ploeg. Vooral in zijn tweede seizoen bij de Belgische profploeg beleeft hij een rampjaar. De dan 28-jarige renner heeft al sinds de Ruta del Sol in februari 2013 last van een onbekende blessure aan zijn linker bovenbeen. “Niemand weet wat de blessure precies is. Doktoren niet, fysiotherapeuten niet, niemand. Als  iemand in Tokyo mijn blessure kan aanwijzen, dan stap ik meteen op het vliegtuig. Want dit is heel frustrerend. Ik ben overal geweest om me te laten onderzoeken, maar niemand weet wat het is”, aldus de coureur afgelopen augustus op de site van Cycling Online. “Het probleem is dat ik heel snel last krijg. Waarschijnlijk is het een zenuw in mijn bovenbeen, maar dat is niet zeker. Bijna de gehele maand mei heb ik niet op de fiets gezeten. Zo mocht ik mijn rug niet buigen. Alleen het heeft niet het probleem verholpen. Inmiddels ben ik wel weer in training. Maar de lange duurtrainingen zitten er nog niet in. Aan het eind van het seizoen loopt mijn contract af. Ik wil graag bij Lotto blijven, maar begrijp ook als ze niet verder met me willen. Ik heb in twee jaar tijd weinig laten zien. Al steunt de ploeg mij optimaal op weg naar een goed herstel. Ik maak me wel zorgen over de toekomst. Maar op dit moment ben ik 29 en dus nog te jong om de handdoek a in de ring te gooien.” Van Leijen wordt opgesteld in de ploeg voor de Vuelta maar rijdt zijn eerste grote rittenkoers niet uit. Nu komt er dus, eigenlijk te vroeg maar noodgedwongen, een einde aan de carrière van de  aanvalslustige renner die tijdens zijn jeugdjaren als een groot talent werd gezien maar ook eerder al verscheidene keren met pech en blessures af moest rekenen. “Door de slepende blessure aan mijn linker bovenbeen ben ik niet in staat geweest om dit jaar prestaties neer te zetten. In combinatie met het verdwijnen van sponsors in het wielrennen zorgt dit ervoor dat ik geen ploeg heb gevonden voor volgend jaar. Daarmee is mijn verhaal nu uit en ga ik me bezinnen op een carrière buiten het wielrennen.”

 

Over pgijsbers

Wielersportliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in 1 en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.