457. 2015-2018 Weebosch-Ouderkerk Iris Slappendel op diverse fronten actief

Het podium in Weebosch 2015: van links naar rechts rondemiss Sharon Slenders, Iris Slappendel (Ouderkerk aan de IJssel), winnares Tessa Neefjes (Wervershoof) en Melanie Hessling (Dortmund, D) (Foto Theo van Sambeek)

Twee en een half jaar geleden stond Iris Slappendel in Weebosch op het tweede trapje van het podium. De wielrenster uit Ouderkerk aan de IJssel reed daar in 2015 een van haar laatste wedstrijden van dat seizoen. Ook in 2016 was zij nog actief in het vrouwenpeloton. De Nederlandse wegkampioene van 2014 heeft zich vervolgens op verschillende manieren in de kijker geplaatst. Toen zij besloot met de actieve wedstrijdsport te stoppen, ontving zij een email van het Human Power Team (HPT), een samenwerking tussen engineers van de TU Delft en bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam, met de vraag of ze geïnteresseerd was om het wereldsnelheidsrecord aan te vallen. “Ik ben meer dan 10 jaar (professioneel) wielrenster geweest en deze sport heeft geen geheimen meer voor me,” was haar reactie. “Nadat ik mijn laatste wedstrijd als wielrenster had gereden, had ik zin in nieuwe uitdagingen. En zodra iets onmogelijk lijkt, ben ik enthousiast! De snelheidsrecordpoging is iets waar ik geen enkele ervaring mee had. Ik had nog nooit op een ligfiets gereden, laat staan in een super aerodynamische ligfiets.” Zo begon voor Iris Slappendel het avontuur.

Iris Slappendel en Aniek Rooderkerken poseren bij de VeloX 7, op locatie Battle Mountain (Foto Bas de Meijer)

Op de supersnelle VeloX 7-fiets van de Tu Delft die veel weg had van een kogel probeerde zij samen met Aniek Rooderkerken medio september 2017 in de woestijn van Nevada in Amerika minstens 122 kilometer per uur te halen en zo het wereldrecord voor vrouwen te verbeteren. Op een zondag in augustus werd voor het oog van veel publiek de fiets getest op de afgesloten snelweg A270 bij Helmond.  “Heel indrukwekkend om te zien,” vertelde een man uit Nuenen boven op het viaduct. “Het is de snelheid die hij maakt. En dan is dit nog niet eens op zijn hardst, want die moet natuurlijk nog groter worden.” Tijdens de test werd een snelheid van 83 kilometer per uur gehaald, maar dat was bij lange na nog niet genoeg voor het wereldrecord. In de woestijn van Nevada kreeg het duo een weg van 10 kilometer lang op grote hoogte voor de wielen. De lucht is daar ijl en dus kon er een hogere snelheid worden bereikt. De twee rensters haalden een snelheid van 121,5 km/h, een dik Nederlands record. Daarmee misten ze op een haar na het wereldrecord, dat staat op 121,8 km/h. Deze video geeft een goede indruk van de wedstrijd:

Iris Slappendel bleef actief in de wielersport. Vorig jaar in november werd bekend dat ze in 2018 ploegleider wordt bij de mannenploeg Delta Cycling Rotterdam. Het is in Nederland voor het eerst dat een vrouw ploegleider wordt bij een mannenteam. ”Dat is bijzonder en uniek, al had ik me dat nog niet zo gerealiseerd. Ik zie het meer als een onderdeel van cultuurverandering die vanzelf plaats gaat vinden.’’ Al in het voorjaar van 2017 richtte ze zich ook nog op een ander doel. Als bestuurslid van de Vereniging voor Beroepswielrenners liet ze enquêtes uitgaan naar rensters van het internationale peloton om een idee te krijgen van de grootste zorgen en problemen waarmee renners worden geconfronteerd en of er belangstelling was naar een rennersvakbond. Er kwamen bijna 300 reacties. De boodschap van het vrouwenpeloton was duidelijk: er is verandering nodig om de sport te laten groeien. In december 2017 werd een nieuwe vakbond voor wielrensters opgericht, The Cyclist Alliance. Iris Slappendel, zelf voormalig lid van het UCI Women’s Committee, stond met Gracie Elvin uit Australië en de Amerikaanse veterane Carmen Small aan de basis van de nieuwe vrouwenvakbond. Naast het ophogen van de belachelijk lage (of ontbrekende) lonen in de vrouwenwielersport is er ook aandacht voor zaken als ziekteverzekering en loopbaanbegeleiding. Ook moet er iemand zijn die de belangen van de rensters beschermt als het gaat om contracten, geschillen en veiligheid. Want 9 van de 10 profcontracten voor vrouwen worden ondertekend zonder dat een jurist naar het contract gekeken heeft. De eerste stap van de The Cyclists’ Alliance is officiële erkenning van de UCI vergaren. Die hopen ze voor het WK in Innsbruck 2018 te krijgen. “We zullen samenwerken met de UCI en ploegen die bij de UCI zijn geregistreerd,” zegt Iris Slappendel,

Over pgijsbers

Wielersportliefhebber
Dit bericht werd geplaatst in 1 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.